|
|
Kis- és közepes vállalkozások részére gyakran gazdaságtalan önálló marketing részleget, vagy akár csak egy-két marketinges kollégát alkalmazni az éves marketing terv elkészítéséhez és annak megvalósításához. Ezt a feladatot vállalja át felkészült szakértő csapatunk a vállalkozások vezetői által megfogalmazott üzleti terv alapján.
A kitűzött cél elérése érdekében az alábbi lépéseket végezzük el lehetőségek feltérképezésére:
- 4P analízis (product, price, place, promotion)
- termékkör, tevékenység definíció, hitvallás, célcsoport analízis
- árképzési koncepció
- kereskedelmi csatorna
- marketing kommunikációs stratégia
- piackutatás, konkurencia elemzés
- piaci és gazdasági környezet analízis
- SWOT analízis elkészítés, értékelés
- statisztikai elvárások, -értékelés
A kapott eredmények kiértékelése és a konkrét rövid-, közép- és hosszú távú célok megfogalmazása után, az éves marketingkeret ismeretében készítjük el a marketingtervet, amely tartalmazza a kapott eredmények analízisét, a meghatározott időtartamra szóló disztribúciós és kommunikációs stratégiai javaslatokat, ütemtervet. |
"A kreatív anyagaid annyira lesznek jók, mint a kidolgozásához megadott brief!"
A marketingtervben meghatározott célok elérése érdekében fontos a kreatív kommunikációs stratégia kidolgozása és megvalósítása. Ennek érdekében a tervezők, végrehajtók felé a reklámszakma számára értelmezhető formában kell megfogalmazni az elvárásokat, célokat. Ennek formája a „kreatív brief”, amelyben az alábbi pontok kell tartalmaznia:
- Kiindulási helyzet:
- megrendelő neve, elérhetőségei
- iparág, termék- vagy szolgáltatási kör
- célcsoport lebontás (kor, nem, foglalkozás, lakóhely,…)
- márka image (életciklusban elfoglalt helye, piaci pozicionálása, disztribúciója,…)
- meglévő és felhasználandó arculati elemek
- Elérendő célok
- marketing cél a termékre, szolgáltatásra lebontva
- kommunikációs cél a termékre, szolgáltatásra lebontva
- márka image (életciklusban elfoglalt helye, piaci pozicionálása, disztribuciója,…)
- meglévő és felhasználandó arculati elemek
- Felhasználandó eszközök
- pénzügyi keret
- meglévő kommunikációs csatornák (média, saját reklámlehetőség,…)
- timing
Amennyiben szükséges munkatársaink készséggel segítenek az egyéni brief elkészítésében egy brief-sablonnal vagy személyes tanácsadással. |
A marketing célok megfogalmazása után a megvalósítás módját, lehetőségeit tartalmazza a kampányterv. Elkészítéséhez elengedhetetlenül szükséges a kreatív brief átadása, amelyben a megrendelő összefoglalja céljait, meglévő lehetőségeit és elvárásait a kampánytervvel kapcsolatban.
Ennek elemei:
- kampánycél megfogalmazás
- termék, célcsoport analízis
- üzenet
- média tervezés
- büdzsé kezelés
- határidő
A kampányterv nem azonos a kreatív tervvel, itt kizárólag a kommunikációs irányvonalak, felhasználni kívánt médiumok és a lehetőségek meghatározása, összehangolása a cél. |
A kampánytervben elfogadott kommunikációs cél képi és verbális megvalósítása a kreatív tervezés. A megrendelő által megadott irány alapján készül, a termék vagy szolgáltatás tulajdonságainak, piaci pozíciójának, a célcsoport összetételének, elérési útjának ismeretében. Fontos, hogy megfelelő koncepció alapján illeszthető legyen a megrendelő egyéb kommunikációs megjelenéseivel.
Tartalmi elemei:
- szöveges tartalom (szlogen, headline,…)
- képi megjelenítés (fotó kiválasztás, színvilág, …)
- tipográfia
- mozgás, animáció
Megjelenítési formák a felhasznált médiumok alapján:
- mozgókép (TV, mozi reklám)
- hanganyagos változat (rádió reklám)
- sajtóhirdetés
- plakát, óriásplakát
- szórólap
- online (banner, web,…)
- POS eszközök
- reklámajándékok
- alternatív reklámfelületek (gerilla marketing, járműreklám,…)
Ezen felületek összehangolt megjelenéséről a kampánytervezés során a média-mix elkészítése gondoskodik. |
A kreatív terv képi megjelenítése. Tartalmazza a szükséges képanyag biztosítását (műtermi vagy helyszíni fotózás, szabad felhasználású képek felkutatása, képügynökségi képek vásárlása), a szöveges részek tipográfiai tervezését a kreatív elképzelésnek megfelelően. Típusai:
- arculattervezés
- hirdetéstervezés nyomtatott médiafelületekre
- online-média megjelenés tervezés
- image és fotómontázs tervezés
|
A grafikai terv elkészítése után annak alkalmazása a médiatervben szereplő felületekre, megjelenési lehetőségekre.
Fajtái:
- kampány-, kreatív-, grafikai tervek szerinti megjelenés összeállítása
- arculati-, kreatív- és grafikai anyagok, szövegtervek számítógépes tördelése, szerkesztése
- fotó előkészítés, retusálás
- kiadványszerkesztés, tördelés
média mutációk készítése |
Az elkészült grafikai anyagok adaptálása, a megadott nyomtatási eljárástól, kivitelezés módjától, kötészettől függő számítógépes nyomdai előkészítés:
- színrebontás, alá-, fölétöltések
- kivágószerszám kontúrforma szerkesztés
|
A produkció során a koncepcióban szereplő kommunikációs anyagok kivitelezésének menedzselése, gyártási folyamatok ellenőrzése, összehangolása, a határidők betartása/betartatása, az anyagok esetleges szállításának biztosítása. |
A kampány terv szerinti leszervezése, nyomon követése és ennek folyamatos kommunikálása az ügyfél felé. A kampányzárást követően a megfelelő follow-up feladatok elvégzése, jelentések és statisztikai értékelések elkészítése. |
A piackutatás a marketing tervezés egyik legfontosabb eleme. Nélkülözhetetlen a kreatív koncepció kialakításánál a célcsoportnak megfelelő stílus kiválasztásához, az üzenet jó hatásfokú kódolásához.
Alkalmazott módszerek:
- piackutatás
- célcsoport kutatás (adatbázisok, internet, telemarketing)
- konkurencia vizsgálat, elemzés, követés
|
A direkt marketing kampányok alapja a célcsoport pontos behatárolása, a direkt eléréshez szükséges adatok begyűjtése. Történhet meglévő partnerlista felhasználásával vagy célirányos adatvásárlással, adatgyűjtéssel az aktuális jogszabályok által megadott módon és formában.
A begyűjtött anyagok felhasználhatóak személyre szóló DM kampányok során: kampányanyagok perszonalizálása, küldemény címzés, etikettezés,… |
A kommunikációs stratégia meghatározza a kampány során használt médiafelületeket. Az ATL eszközök mindegyikénél és BTL eszközök egy része esetén is a médiatulajdonossal való megegyezés, áregyeztetés szükséges. A médiumok lefoglalása, kapcsolattartás a kampány során, a kampány végén a statisztikai jelentések begyűjtése és értékelése tartozik a médiafoglalás része. |
A klasszikus off-line média megjelenés mellett a egyre nagyobb teret kap az on-line reklámozás. A termékek, szolgáltatások népszerűsítésének elkerülhetetlen területe az elektronikus média: internet, e-mail, telefonos marketing,…
Ezek összefogása és a többi média megjelenéssel való összehangolása az on-line megjelenés menedzsment. Tartalma:
- webdesign, fejlesztés, karbantartás
- on-line regisztrációhoz kötött kampányok adminisztratív kiszolgálása
- e-mail kampányok szervezése és lebonyolítása
- telefonos kampányok tervezése és lebonyolítása
|
|
|